Sidor

torsdag 26 mars 2009

Var man bor bestämmer om du läser vidare på högskolan

Idag släppte Högskoleverket en rapport om hur stor procent av de som är födda 1986 (min brors årskull) och de som är födda 1983 (min årskull) som gått vidare till högre studier.

Jag är positivt överraskad gällande kommunen jag växte upp i, Burlövs kommun, där nästan hälften (48,2 %) gått vidare till högre studier vid 24 års ålder. Nu ligger Burlöv mellan Lund och Malmö och många väljer att gå på gymnasiet i Lund, vilket nog spelar en väldigt stor roll i valet att läsa vidare. I min lillebrors årskull har nästan 30 % (29,4 %) gått vidare vid 21 års ålder. Inte helt illa det heller för en utpräglad arbetarkommun. Men som sagt, jag tror läget spelar väldigt stor roll. Jämför man med den sämsta kommunen i Skåne, Bjuv (20 % födda 86, 25 % födda 83) så har man inte samma naturliga koppling till städer med högskola och universitet.

Inga kommentarer: