Sidor

torsdag 29 januari 2009

Finaste nyheten på länge!

De flesta nyheter i dagsläget verkar handla om ekonomiska kriser, dödade barn i Gaza och hjälp som inte når fram i Sri Lanka. För att kontra detta vill jag med stolthet meddela att jag har fått ett jobb!

Från och med måndag jobbar på Sveriges Förenade Studentkårer som vikarierande jurist. Mammas reaktion var att nästan börja gråta. Pappas var, efter att fått veta att det var min första intervju, att det inte var rättvist. Tydligen ska det vara vara svårt och besvärligt att få sitt första jobb. Och visst, det är säkert karaktärsstärkande, men det struntar jag i. Jag är bara glad över att jag är kompetent nog att få ett jobb och smart nog att söka ett jobb som passade mig.

Så det kan väl vara ett litet tips kanske, att inte bara söka jobb som man vill ha (vilket man såklart ska göra) men även de som man kan få. Jag tror att det är jättelätt att man hamnar i fällan att man endast söker jobb som ligger liiiite bortom det arbetsgivaren anser att man är kompetent för. Och som sagt, självklart ska man söka alla jobb man kan hitta som man tycker är intressanta och man har en profil som stämmer in på det de söker, men ibland måste man börja med att nå trätopparna innan man når stjärnorna. Jag sökte en hel del jobb som jag inte kom på intervju på innan SFS....

Jag är övertygad om att jag kommer att ha roliga arbetsuppgifter och lära mig MASSOR på SFS, vilket kan leda mig mot mina drömjobb (just nu) på fackförbund och departement. Sen kanske mina drömmar förändras. För bara ett år sedan ville jag helst jobba med mänskliga rättigheter i krigshärdar. Det finns så mycket roligt därute att jag inte vet hur jag ska hinna med allt under ett arbetsliv!

Ses på måndag, SFS!

2 kommentarer:

Torvaldan sa...

Grattis!!!
Jag tror bestämt att det är bra med lite bananskal/räkmackor under fötterna ibland :)

Anonym sa...

Grattis till jobbet!

Jenny
Akademikerförbundet SSR