Sidor

torsdag 15 januari 2009

Verksamhetsplan, utredningar och vuxenhet

Nu är den äntligen fastslagen och klar, JSS styrelses verksamhetsplan. Resten av året ska vi bl.a. ägna oss åt att definiera samhällsvetaren, ha en åsikt om affärsjuristernas eventuella inträde i advokatsamfundet samt försöka förbättra informationen inom JSS och kanske till och med inom hela Jusek.

Annars är det mycket som händer inom utbildningspolitiken. Förra året kom en utredning om ett nytt resurstilldelningsstystem till högskolorna, där en viss del av pengarna ska ges ut efter kvaliteten på högskolornas utbildningar och forskning. Precis innan jul kom autonomiutredningen om högskolornas självständighet från staten och nu ryktas det om att den där propositionen om kårobligatoriets avskaffande är på väg.

Angående kårobligatoriet tycker jag det är lite tråkigt, ur ett personligt perspektiv, om det kommer avskaffas. Jag tror nämligen att Stockholms faktiskt befintliga och levande studentliv sakta men säkert kommer att dö ut om det inte finns ett obligatorium som finansierar det. Det största problemet som kan komma från ett avskaffande är att studentinflytandet försvinner på högskolorna. SFS har startat en kampanj för fortsatt studentinflytande som de kallar studentens lyckliga dagar.

Att Alliansen ser studentinflytandet som så pass viktigt att man vill ta pengar ifrån stadskassan för att bevara det, ser inte jag som jättretroligt, speciellt inte under rådande lågkonjuktur. Då är det bara till att hålla tummarna för att det finns eldsjälar i högskoleledningarna och bland studenterna som arbetar lokalt för ett ökat studentinflytande.

Det många verkar glömma är att högskolan är studentens arbetsplats. Bra arbetsmiljö och inflytande är minst lika viktigt för studenten som arbetstagaren. Nu inkluderar diskrimineringslagen studenter, jag hoppas att man fortsätter i den riktningen.

I mitt liv annars händer en hel del. Jag skrev min allra sista tenta någonsin igår (om jag nu får jobb inom en snar framtid), och ska ägna resten av januari åt att slutföra min uppsats. Jag ska även ta mig igenom autonomiutredningen och skriva ett utkast till remiss till JSS. Nästa vecka ska jag på min första anställningsintervju. Läskigt spännande. Lisa håller på att bli stor.

Inga kommentarer: