Sidor

onsdag 8 oktober 2008

Lunch och praktikerförmedling

Idag åt jag lunch med Camilla på Jusek. Hon är min (och alla er andra studerandemedlemmars) ombudsman. Vi hade en väldigt bra lunch där vi pratade lite om sektionen och vad vi kan och bör och vill göra.

Vi pratade en del om uppföljning på Praktikförmedlingen, en idé som förrförra styrelsen hade. Det innebär att det på Juseks interna sidor ska finnas en förmedling där Jusek-anslutna medlemmar kan utlysa praktikplatser på sina arbetsplatser och där studenter kan efterfråga praktikplats. Allt för att förenkla steget mellan studier och arbetsliv. Förmedlingen presenterades först som en motion på Juseks kongress för 1,5 år sedan, men resten av förbundet köpte inte idén. Det kan tyckas lite konstigt eftersom Juseks utbildningspolitik i mångt och mycket bygger på att hitta sätt att bygga en brygga över det som Saco Studentråd kallar för glappet, men jag gissar på att man presenterade en vad idé snarare än ett i princip färdigt förslag (har inte läst motionen så jag ska inte säga för mycket). Förra verksamhetsåret jobbade vi fram ett ordentligt förslag och det har nu kommit så långt att det enligt förbundet bara är en kostnadsfråga. Jag hoppas verkligen att det blir verklighet för jag tror att det skulle hjälpa många framåt och vara en ledstjärna mot vad man verkligen vill göra med sitt liv.

Jag har även lyckats producera noll och ingenting vad gäller studier idag. Som resten av den här veckan. Det är nu en vecka till min individuella uppgift ska in och lite mer än tre veckor till arbetsrättstentan OCH nationalekonomitentan. KANSKE dags att börja plugga lite. Kanske. Men nu är det Grey´s Anatomy.

Inga kommentarer: