Sidor

lördag 2 januari 2010

Mitt 00-tal, eller konsten att växa upp

2000
Millenieskiftet firar jag med Lisa och Elna. De blir fnittriga på bubbel, jag tittar på Armageddon via ett kodat TV 1000. Under hösten 1999 köpte jag mina första sneakers, ett val som har följt mig genom 00-talet. Jag är 16 år och har precis börjat ettan på gymnasiet. Under våren besöker jag Budapest via ett utbyte med skolan. Jag blir där ihop med Joel. Vi är ihop i en vecka kanske, innan jag får kalla fötter. Några dagar efter det åker jag ensam till Minneaplolis/St Paul för att vara barnvakt i fem veckor. Under hösten får jag benhinneinflammation och måste sluta spela basket. Året avslutas med att jag för sista gången äter däggdjur.

2001
Våren minns jag ärligt talat inte så mycket av. Den sommaren åker jag för första gången på festival, Hultsfred. Jag ser fantastiska konserter med bland annat Håkan Hellström, Kent och Christian Kjellvander. Jag har även mitt första riktiga strul (som det kallas på den tiden). När jag kommer hem från Hultsfred möts jag av bilder från ett sönderslaget Göteborg. Jag fyller 18 år och under hösten börjar jag prata med min före detta lärarkandidat Micke på Lunarstorm. Jag och min vän Christin firar nyår med honom och hans vänner.

2002
Jag och Micke blir ihop. Mycket spännande för en liten naiv 18-åring. Micke skaffar även studentleg till mig och min vän Sofie. Sista terminen i trean blir därmed väldigt lite Katterevy och väldigt mycket nation. Jag gör slut med Micke och blir istället ihop med min kompis Andreas. Jag gör även slut med Andreas någon vecka in på sommaren och åker till Roskilde. Hösten spenderas på pappas jobb där jag hjälper hans doktorander med att sortera frön och skriva in data i excel. Jag och kompisen Mirja pratar om hur dåligt vi mår och hur mycket vi hatar våra liv. Misären får mig att ta beslutet att flytta till Stockholm. För att ha något att göra när jag är där söker jag till juristlinjen, för pappa tycker att det är en bra utbildning.

2003
19 januari anländer tåget till Stockholms central. Den 20 januari blir jag näst sista reserv att antas på reservuppropet till juristlinjen. Den 21 januari börjar juristlinjen och därmed mitt "nya" liv. I februari/mars jobbar jag min första pub på Juridiska föreningen och i maj blir jag invigd i klubbmästeriet. Under hösten är jag med i balkommittén och blir invald i Juridiska föreningens styrelse.

2004
Våren kännetecknas av C2an - det som är allmänt känt som muren - och sittningar. Min blåa overall blir mitt bästa plagg. Jag, Veronica och Linnea blir mer kända som LiVeLi och sitter i princip ihop under året. Under hösten blir jag tillsammans med Niklas. Den 10 december ligger och jag tittar på Nobelfesten på TV för att en massa av mina vänner är där och "arbetar". Jag bestämmer mig för att jag ska vara där året efter.

2005
Under våren är jag med i Valborgsfamiljen och gör valborgsfestligheter för Stockholms studenter. Jag är även med i Quarnevalen och får den största adrenalinkicken någonsin. I juni blir jag vald till övermarskalk av Stockholms studentkårers centralorganisations (SSCO) styrelse. Hösten är ett virrvar av Nobelförberedelser, cocktailparty och förhållande. En veckan innan Nobel blir jag dumpad, men har ändå en fantastisk Nobelkväll. Där någonstans inser jag att om jag bestämmer mig för att göra något så blir det ofta så. Nyår visar sig bli en fantastisk kväll i Lund.

2006
Övermarskalkandet fortsätter under våren. Jag får även möjlighet till praktik i Sri Lanka när jag skriver uppsats. I början spenderas två veckor på USAs västkust med mamma, pappa och Lisa. Resten av sommaren arbetar jag i charken på Vitaby Lanthandel. Den 20 oktober är det cocktailparty på SSCO. I början av festen ser jag en lång kille stå i dörröppningen och jag bestämmer mig för att jag ska hångla med honom innan kvällen är slut. En månad senare är Måns och jag tillsammans. Nobelfesten 2006 avslutas med NightCap på Handels och jag bestämmer mig för att jag kan göra det bättre.

2007
Under våren blandas kärlekslycka med KBT-terapi. I maj börjar jag mitt uppdrag som NightCap-general på Stockholms universitets studentkår. Under sommaren hittar Måns ett mail från Juseks studerandesektion och i september blir jag invald i styrelsen. Hösten består av NightCap och lägenhetsköp för Måns. Festen blir fantastiskt lyckad med en liten bitter eftersmak och Måns köper en tvåa där vi båda kan bo.

2008
Halva vårterminen spenderar jag i Sri Lanka för uppsatspraktik. När jag kommer hem flyttar Måns och jag ihop. Jag blir även invald i SSCOs styrelse. Sommaren spenderar jag i Sundsvall/Härnösand för arbete på länsrätt. Jag kandiderar till ordförande för Juseks studerandesektion och blir vald. Jag läser specialkurser i arbetsrätt och rule of law och tycker, för första gången, att juridik är fantastiskt roligt!

2009
I januari söker jag ett jobb och i februari börjar jag arbeta som jurist på SFS. Jag upptäcker charmen med påverkansarbete och opinionsbildning på riktigt. Jag åker till Almedalen för första gången och får blodad tand. Under sommaren börjar jag fundera på hur jag ska kunna jobba med påverkan på heltid på ett annat sätt än på SFS. I augusti bestämmer jag mig för att kandidera till ordförande för Saco Studentråd. I november blir jag enhälligt vald.

Två dagar in på 2010 sitter jag med familjen + Måns i Tänndalen och har en välförtjänt uppladdning inför det som jag tror kommer att vara det roligaste året än så länge. Om jag genomgår en lika stor personlig utveckling de nästkommande 10 åren ska det bli väldigt spännande att se vem Lisa Gemmel 36 år gammal är.

Inga kommentarer: