Sidor

måndag 18 maj 2009

Nya nivåer av curling

En nättidning berättade för ett tag sen hur föräldrar curlar för sina barn ända in i arbetslivet. Allt om barn visar nu på ännu en nivå av curling - 5 kompisar ditt barn behöver.

Tydligen är det viktigt att barnen har 5 olika sorters vänner redan vid 6 månaders ålder. Och en av dem ska vara en atletiskt lagd vän. Så den där kreativa ritkompisen - tyvärr, men nu ska Calle leka med Emma som tycker om att spela fotboll och klättra i träd, för kreativitet - inte lika viktigt.

Nej, jag är inte förälder, inte ens "låtsasmamma" så jag har faktiskt inga riktiga referensramar. Men efter att allt fler vänner och bekanta fått barn ser jag hur jobbigt det är och hur mycket krav det ställer på en. Du är nu helt i händerna på en annan person och det där med ensamtid och privatliv verkar stryka på foten. Att då ovanpå det få en massa krav, till exempel att leta upp de "perfekta" kompisarna för ditt barn, känns bara orimligt. Och självklart måste man inte gå på allt som tidningarna skriver, men även som icke-förälder är jag expert på det där med dåligt samvete. Jag gissar att det för mig kommer nå nya höjder vid ett eventuellt föräldraskap. Och hur långt ska vi egentligen ta det här curlandet?

Inga kommentarer: