Sidor

torsdag 9 juli 2009

Post Almedalen

Jag sitter just nu i bilen på väg ner till Skåne för lite semester (dock verkar vädret vara emot mig). Det är nu en vecka sedan Almedalen och de fem, intensiva dagarna börjar nu sakta sjunka in.

Jag bevistade en hel del seminarium, de flesta i utbildningspolitikens tecken. Det som fastande mest var dock den smygande känslan bland oss studentrepresentanter (och SULF) att det här med avgifter för högre utbildning, även för svenska medborgare och uppehållstillståndsinnehavare, kanske inte är så långt borta i alla fall. En skrämmande tanke. Annars kändes det som om Twitter, ungdomsarbetslösheten, rosémingel och Rättvisemärkt var det som dominerade.

Vad fick då JSS, som jag representerade, ut av resan? Ett bättre kontaktnät och en ordförande med fördjupad kunskap kring påverkan, något som jag verkligen ska föra vidare till min efterträdare. Det här med påverkan sker hela tiden, otroligt subtilt, och det gäller att hela tiden träffa rätt personer. Nästa JSS-ordförande kommer ha ett intensivt schema då jag kommer ordna träffar med en massa bra personer inom studentpolitiken.

Nu är det dags för paus här på roadtripen (råkade bli precis vid High Chaparal).

Inga kommentarer: