Sidor

söndag 29 november 2009

Ny ordförande för Saco studentråd

Idag blev jag vald till ordförande för Saco studentråd. Mer om det och vilka som sitter i resten av styrelsen hittar ni här. Stina har tagit en fantastisk bild på mig från mitt tal och Naturvetarna skriver det här om kongressen.

Vi är en fantastisk styrelse som jag tror kommer att få ett otroligt roligt år ihop. Här är mitt korta och koncisa tacktal från kongressen. Håll till godo!

Jag vill tacka så väldigt mycket för att ni har gett mig ert förtroende att leda Saco studentråd det närmsta året. Det känns otroligt stort att få vara ordförande för organisationen under ett år då så mycket händer. Jag ser fram emot ett år fyllt av bra styrelsediskussioner, valkampanjande, och möten med er förbund.

När jag valde att kandidera började jag fundera på vad Saco studentråd är för organisation. Jag kom fram till att det är en väldigt privilegierad sådan. Saco studentråd har den stora förmånen att vara en organisation med fäste i två världar - studentvärlden och den fackliga. Vi är den enda fackliga organisationen som består av studenter, arbetar för studenter och bedrivs av studenter. Detta är något vi ska vara stolta över och ta vara på. Vi har en fantastisk plattform för att prata om studier kopplat till arbetsmarknad,

2010 är ett valår. Det kommer vimla partier, organisationer och andra aktörer som kommer att slåss för att just deras fråga ska komma upp på dagordningen. Där har vi som fackligt aktiva en möjlighet att göra skillnad. För mig handlar facket om att många tillsammans är starka. Tillsammans är Saco studentråd och dess förbund starka. Tillsammans kan vi åstadkomma saker. Samtidigt måste vi utnyttja att vi är studenter. Tillsammans måste vi måste under det kommande året arbeta för att utbildningspolitiken ska bli en prioriterad valfråga. Vi måste visa att studenter är en stark grupp med starka intressen, att vi bryr oss om vår utbildning och dess kvalitet. Politikerna i sin tur måste visa att även vi studenter är viktiga inför ett val och inte bara prioritera barnfamiljer och pensionärer. Politikerna måste visa oss att de är villiga att satsa pengar på högre utbildning och steget över till arbetsmarknaden. Att få upp utbildningspolitiken på agendan kommer jag att arbeta stenhårt för under det kommande året, vid sidan om arbetet med fokusfrågan.

Jag vill återigen tacka för ert förtroende. Och jag hoppas på att jag på nästa års kongress kan stå här och prata för ett mycket starkare och kanske lite kaxigare Saco studentråd. Något som vi i styrelsen, och ni förbund, har åstadkommit tillsammans.

Med dessa ord tackar för en fantastisk kongress och säger grattis till alla nya förtroendevalda. Det kommer att bli ett fantastiskt år!

2 kommentarer:

Studentrådet sa...

Stort grattis!

Jeanette Lindberg sa...

Grattis grattis! Kommer följa er nästa år från Sydafrika! /jeanette (ledamot första halvåret)